Copyright (C) 2011-2021 Ryszard Chrzanowski Wszelkie prawa zastrzeżone
www.rch-gdy.pl
"STRAŻAK-14"
statek pożarniczy
Statek pożarniczy "STRAŻAK-14" reprezentuje serię 3 jednostek zbudowanych
w latach 1976-1977 przez Stocznię Remontową "Nauta" w Gdyni, według projektu
PSP-2700, opracowanego we wrocławskim Biurze Projektowo-Badawczym "Navicentrum". Jednostka przeznaczona jest do prowadzenia akcji gaśniczo-ratowniczych oraz asysty przeciwpożarowej w portach morskich i na redach tych portów. Jednostka reprezentuje typ największego statku pożarniczego, eksploatowanego pod polską banderą.
Poszczególne statki z serii noszą następujące imiona oraz mają porty macierzyste:
1. "STRAŻAK-5" , prototyp, zbudowany w 1976 roku -- Gdańsk
2. "STRAŻAK-14" , zbudowany w 1977 roku -- Gdynia
wycofanie z eksploatacji - 01.01.2013 r
ostatni rejs - 29 października 2013 roku (z Gdyni do Gdańska)
do miejsca cięcia
3. "STRAŻAK-25" , zbudowany w 1977 roku -- Świniujście
"Strażak-14" jest jednostką o pojemności 276 BRT i 72 NRT.
Wypiera 370 m sześciennych. Napęd główny stanowi silnik spalinowy typu
H. Cegielski - Fiat B 3012 SS o mocy nominalnej 2700 KM.
Napęd przenoszony jest poprzez przekładnię zębatą typu AUS 63 o przełożeniu 1:4,
na śrubę nastawną typu CP 68/4671 na lincencji LIAAEN.
Śruba pracuje w ruchomej dyszy Korta.
Statek posiada jeden ster wypornościowy sprzężony z dyszą Korta.
Trzon dyszy Korta jest sprzężony z trzonem steru o przełożeniu 1:2.
Kąt wychylenia dyszy Korta w obie strony wynosi 35°, a kąt wychylenia steru wynosi 70°.
Wyposażenie kotwiczne składa się z wciągarki WK IV-30 z dwoma kotwicami typu Halla
o wadze 500 kg każda i dwoma łańcuchami kotwicznymi rozpórkowymi kalibru 25 mm
o długości 110 m każdy.
Wyposażenie pożarnicze składa się z:
1. czterech działek wodnopianowych
2. wylewnic pianowych
3. dysz mgielnych
Działka wodnopianowe rozmieszczone są następująco:
1. na platformie masztu - 1 sztuka typu SK 125/75 z dyszami KRWS 24-15
2. na platformie pokładu namiarowego - 2 działka typu SK 75
z dyszami 24-15
3. na podnośniku pożarniczym PP-11 - 1 działko typu SK 75
z dyszą KRWS 16-15
Wylewnice pianowe w ilości 12 sztuk rozmieszczone są w czterech grupach po 1 na dziobie
i na rufie oraz 2 na pokładzie pokładówki.
Dysze mgielne typu ST-1 (tryskacze) w ilości 29 sztuk, rozmieszczone są wokół kadłuba jednostki w nadburciu oraz na relingach pokładów i pomostów działek.
Wyposażenie pożarnicze pochodzi z firmy SKUTENG z Norwegii.
"Strażak-14" ma zapas środka pianotwórczego 10 000 l. Z tej ilości można uzyskać 1900 m sześciennych piany ciężkiej (spienionej 10-krotnie) oraz
14 500 m sześciennych piany średniej.
Podnośnik pożarniczy zamontowany jest na pokładzie nawigacyjnym. Udźwig przy pracującym działku pożarniczym wynosi 80 kg, jednak przy takim przypadku obecnośc ludzi
w koszu jest zabroniona, a całe sterowanie odbywa się zdalnie - z pulpitu na pokładzie nawigacyjnym. Pozostałe działka mogą być sterowane ręcznie lub zdalnie.
Kadłub statku jest stalowy, całkowicie spawany. Wokół kadłuba znajduje się odbojnica
z profilu gumowego. Na dziobie i rufie odbojnica przechodzi
w odbijacz także z profilu gumowego. Pokład główny i nawigacyjny są kroplowane. Nadburcie pokładu głównego w dziobowej i rufowej części posiada okna na wylewnice pianowe. Okna wylewnic mają zasuwy. Nadbudówka i pomost na maszcie mają także zraszacze.
Porady praktyczne
Wybór podziałki modelu ułatwi poniższa tabela:
|
długość
modelu (cm) |
szerokość
modelu (cm) |
zanurzenie
modelu (cm) |
wyporność
modelu (kg) |
średnica
śruby (mm) |
odstęp
wręgów (mm) |
podziałka
1:100 |
~37,4 |
~9,8 |
~3,3 |
~0,370 |
f 21,0 |
20,0 |
podziałka
1:75 |
~48,9 |
~13,1 |
~4,4 |
~0,880 |
f 28,0 |
26,6(6) |
podziałka
1:50 |
~74,8 |
~19,6 |
~6,6 |
~2,960 |
f 42,0 |
40,0 |
podziałka
1:40 |
~93,5 |
~24,5 |
~8,25 |
~5,780 |
f 52,5 |
50,0 |
podziałka
1:30 |
~124,6 |
~32,6 |
~11,0 |
~13,700 |
f 70,0 |
66,6(6) |
podziałka
1:25 |
~149,6 |
~39,2 |
~13,2 |
~23,680 |
f 84,0 |
80,0 |
podziałka
1:20 |
~187,0 |
~49,0 |
~16,5 |
~42,250 |
f 105,0 |
100,0 |
podziałka
1:15 |
~249,3 |
~65,3 |
~22,0 |
~109,63 |
f 140,0 |
133,3(3) |
Malowanie pokazane jest na rysunkach.
Więcej danych o konstrukcji statku jest w opisie, który jest dodawany
do pakietu rysunków modelarskich.
Rysunki modelarskie statku pożarniczego "STRAŻAK-14" zostały wykonane na podstawie stanu faktycznego w roku 1988 podczas remontu jednostki w porcie gdyńskim.
Plany modelarskie składają się z 12 arkuszy formatu A1.
W tym są dwa arkusze pokazujące wnętrze sterówki.
plan generalny - podziałka 1:75
linie teoretyczne - podziałka 1:25, 1:50
pozostałe w podziałce 1:25 i 1:12,5
Rysunki lub szczegóły mogę opracować w innych podziałkach.
Szczegóły do uzgodnienia.
Do planów są dodawane fotografie na płycie CD:
około 250 sztuk zdjęć czarno-białych wykonanych w roku 1988 podczas remontu
w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni,
4 sztuki zdjęć kolorowych modelu wykonanych na wystawie modelarskiej
w Gdańsku w roku 2000,
około 20 sztuk zdjęć kolorowych wykonanych w porcie Gdynia w roku 2010,
około 170 sztuk zdjęć kolorowych wykonanych w porcie Gdynia w roku 2012.
Rysunki modelarskie statku pożarniczego "Strażak-14" były wydrukowane
w miesięczniku "Modelarz" w numerach: 2, 3, 4, 5 w roku 1992 w ilości
ośmiu arkuszy i w zmniejszonej podziałce.