logo
[Strona_główna-
-main site
]
[O_mnie--about me]
[Foto--photos]
[Rysunki--drawings]
[ORKAN]
[AK-176M]
[OKSYWIE]
[FASTA-4M]
[WKM-B]
[AK-630M]
[MR-104 RYŚ]
[AK-230]
[SABA]
[BOLKO]
[DRUŻNO]
][CYKLON]
[458]
[Północny]
[STRAŻAK-14]
[B-415]
[ODYS+ARION]
[Kontakt--contact]
Copyright (C) 2011-2018    Ryszard Chrzanowski      Wszelkie prawa zastrzeżone
www.rch-gdy.pl
       "STRAŻAK-14"
           
   statek pożarniczy
   Statek pożarniczy "STRAŻAK-14" reprezentuje serię 3 jednostek zbudowanych
w latach 1976-1977 przez Stocznię Remontową "Nauta" w Gdyni, według projektu
PSP-2700, opracowanego we wrocławskim Biurze Projektowo-Badawczym "Navicentrum". Jednostka przeznaczona jest do prowadzenia akcji gaśniczo-ratowniczych oraz asysty przeciwpożarowej w portach morskich i na redach tych portów. Jednostka reprezentuje typ największego statku pożarniczego, eksploatowanego pod polską banderą.
    
Poszczególne statki z serii noszą następujące imiona oraz mają porty macierzyste:
     1. "STRAŻAK-5" ,  prototyp, zbudowany w 1976 roku -- Gdańsk
     2. "STRAŻAK-14" ,  zbudowany w 1977 roku  -- Gdynia
         wycofanie z eksploatacji - 01.01.2013 r
        ostatni rejs - 29 października 2013 roku (z Gdyni do Gdańska) do miejsca cięcia
     3. "STRAŻAK-25" ,  zbudowany w 1977 roku  -- Świniujście

   "Strażak-14" jest jednostką o pojemności 276 BRT i 72 NRT.
Wypiera 370 m sześciennych. Napęd główny stanowi silnik spalinowy typu
H. Cegielski - Fiat B 3012 SS o mocy nominalnej 2700 KM.
Napęd przenoszony jest poprzez przekładnię zębatą typu AUS 63 o przełożeniu 1:4,
na śrubę nastawną typu CP 68/4671 na lincencji LIAAEN.
Śruba pracuje w ruchomej dyszy Korta.
   Statek posiada jeden ster wypornościowy sprzężony z dyszą Korta.
Trzon dyszy Korta jest sprzężony z trzonem steru  o przełożeniu 1:2.
Kąt wychylenia dyszy Korta w obie strony wynosi 35°, a kąt wychylenia steru wynosi 70°.
   Wyposażenie kotwiczne składa się z wciągarki WK IV-30 z dwoma kotwicami typu Halla
o wadze 500 kg każda i dwoma łańcuchami kotwicznymi rozpórkowymi kalibru 25 mm
o długości 110 m każdy.

Wyposażenie pożarnicze składa się z:
     1. czterech działek wodnopianowych
     2. wylewnic pianowych
     3. dysz mgielnych
Działka wodnopianowe rozmieszczone są następująco:
     1. na platformie masztu - 1 sztuka typu SK 125/75 z dyszami KRWS 24-15
     2. na platformie pokładu namiarowego - 2 działka typu SK 75
            z dyszami 24-15
     3. na podnośniku pożarniczym PP-11  - 1 działko typu SK 75
            z dyszą KRWS 16-15
Wylewnice pianowe w ilości 12 sztuk rozmieszczone są w czterech grupach po 1 na dziobie
i na rufie oraz 2 na pokładzie pokładówki.
    Dysze mgielne typu ST-1 (tryskacze) w ilości 29 sztuk, rozmieszczone są wokół kadłuba jednostki w nadburciu oraz na relingach pokładów i pomostów działek.
Wyposażenie pożarnicze pochodzi z firmy SKUTENG  z Norwegii.
"Strażak-14" ma zapas środka pianotwórczego 10 000 l. Z tej ilości można uzyskać 1900 m sześciennych piany ciężkiej (spienionej 10-krotnie) oraz 14 500 m sześciennych piany średniej.
   Podnośnik pożarniczy zamontowany jest na pokładzie nawigacyjnym. Udźwig przy pracującym działku pożarniczym wynosi 80 kg, jednak przy takim przypadku obecnośc ludzi
w koszu jest zabroniona, a całe sterowanie odbywa się zdalnie - z pulpitu na pokładzie nawigacyjnym. Pozostałe  działka mogą być sterowane ręcznie lub zdalnie.

    Kadłub statku jest stalowy, całkowicie spawany. Wokół kadłuba znajduje się odbojnica
z profilu gumowego. Na dziobie i rufie odbojnica przechodzi w odbijacz także z profilu gumowego. Pokład główny i nawigacyjny są kroplowane. Nadburcie pokładu głównego w dziobowej i rufowej części posiada okna na wylewnice pianowe. Okna wylewnic mają zasuwy. Nadbudówka i pomost na maszcie mają także zraszacze.
Porady praktyczne
Wybór podziałki modelu ułatwi poniższa tabela:
  długość
modelu (cm)
szerokość
modelu (cm)
zanurzenie
modelu (cm)
wyporność
modelu (kg)
średnica
śruby (mm)
odstęp
wręgów (mm)
podziałka
1:100
~37,4 ~9,8 ~3,3 ~0,370 f21,0 20,0
podziałka
1:75
~48,9 ~13,1 ~4,4 ~0,880 f28,0 26,6(6)
podziałka
1:50
~74,8 ~19,6 ~6,6 ~2,960 f42,0 40,0
podziałka
1:40
~93,5 ~24,5 ~8,25 ~5,780 f52,5 50,0
podziałka
1:30
~124,6 ~32,6 ~11,0 ~13,700 f70,0 66,6(6)
podziałka
1:25
~149,6 ~39,2 ~13,2 ~23,680 f84,0 80,0
podziałka
1:20
~187,0 ~49,0 ~16,5 ~42,250 f105,0 100,0
podziałka
1:15
~249,3 ~65,3 ~22,0 ~109,63 f140,0 133,3(3)
Malowanie pokazane jest na rysunkach.

Więcej danych o konstrukcji statku jest w opisie, który jest dodawany
do pakietu rysunków modelarskich.
Rysunki modelarskie statku pożarniczego "STRAŻAK-14" zostały wykonane na podstawie stanu faktycznego w roku 1988 podczas remontu jednostki w porcie gdyńskim. 

Plany modelarskie składają się z 12 arkuszy formatu A1.
W tym są dwa arkusze pokazujące wnętrze sterówki.
    plan generalny - podziałka 1:75
    linie teoretyczne - podziałka 1:25, 1:50
    pozostałe w podziałce 1:25 i 1:12,5

Rysunki lub szczegóły mogę opracować w innych podziałkach.
Szczegóły do uzgodnienia.

Do planów są dodawane fotografie na płycie CD:
około 250 sztuk zdjęć czarno-białych wykonanych w roku 1988 podczas remontu
   w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni,
4 sztuki zdjęć kolorowych modelu wykonanych na wystawie modelarskiej
    w Gdańsku w roku 2000,
około 20 sztuk zdjęć kolorowych wykonanych w porcie Gdynia w roku 2010,
około 170 sztuk zdjęć kolorowych wykonanych w porcie Gdynia w roku 2012.
Rysunki modelarskie statku pożarniczego "Strażak-14" były wydrukowane w miesięczniku "Modelarz" w numerach: 2, 3, 4, 5 w roku 1992 w ilości ośmiu arkuszy i w zmniejszonej podziałce.
STRAŻAK-14 STRAŻAK-14 model