Copyright (C)
2011-2018 Ryszard Chrzanowski Wszelkie prawa zastrzeżone
www.rch-gdy.pl
"SABA"
mały okręt desantowy Marynarki Wojennej Jemenu
"SABA" jest to mały okręt desantowy Marynarki Wojennej Jemenu.
Angielska nazwa tego typu okrętów brzmi: Landing Craft Utility - w skrócie LCU.
Jest pierwszym z trzech okrętów desantowych typu NS 717 zbudowanych w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni.
Został zbudowany w roku 2001.
Wodowanie odbyło się 29 listopada 2000 roku.
Jest to okręt desantowy, dwuśrubowy, z nadbudówką o dwóch kondygnacjach, z armatą dziobową i dwoma karabinami maszynowymi kalibru 12,7mm na rufie
oraz z obniżonym pokładem ładunkowym na dziobie zakończonym ruchomą rampą do załadunku
i wyładunku sprzętu.
Przeznaczeniem okrętu jest wykonywanie morskich operacji desantowych.
Do operacji desantowej należy załadunek z nabrzeża lub z nieuzbrojonego brzegu (plaży) pojazdów kołowych lub gąsienicowych
na pokład ładunkowy a następnie wyładunek na nieuzbrojony brzeg. Załadunek i wyładunek odbywa się poprzez ruchomą rampę.
Okręt może także transportować mały oddział piechoty morskiej (do 30 osób). Desantowanie na nieuzbrojony brzeg odbywa się
na piaszczystą plażę o minimalnym pochyleniu dna 1:30 (około 2°) i przy stanie morza do 3°. Kąt pochylenia rampy wynosi maksymalnie do 25°.
Głębokość wody na końcu opuszczonej rampy przy zanurzeniu odpowiadającej wyporności normalnej wynosi około 0,85m.
Okrętem można transportować różny sprzęt wojskowy w wariantach:
a) 1 czołg typu T-55 o masie 37 ton i gabarytach 6,20x3,27m
lub inny czołg o zbliżonych parametrach oraz 1 pojazd typu JEEP
b) 2 inne pojazdy o łącznej masie do 28 ton i maksymalnych gabarytach 6,9x3,15m jak:
2 lekkie czołgi PT-76
albo 2 bojowe wozy piechoty
albo 2 opancerzone samochody rozpoznawcze
albo inne możliwe kombinacje ładunku.
Okręt został zbudowany według wymagań Polskiego Rejestru Statków Morskich
w zakresie niezatapialności, stateczności oraz wytrzymałości.
Okręt spełnia także wymagania konwencji międzynarodowych w zakresie żeglugi terytorialnej
(1-szy ograniczony rejon żeglugi wg PRS, strefa tropikalna).
Okręt posiada kadłub typu sanie morskie o długości całkowitej wraz z częściami wystającymi około 40,40m.
Szerokość maksymalna okrętu wraz z odbojnicami wynosi około 7,43m. Wysokość do pokłady głównego wynosi 3,80m.
Wyporność pełna wynosi ok.238 ton a zanurzenie przy tej wyporności wynosi 1,68m.
Zasięg pływania okrętu przy prędkości 15w wynosi 1200Mm. Załoga okrętu liczy 10 osób.
Do napędu służą dwie linie wałów z silnikami spalinowymi typu
CAT 3508 B o mocy 820kW przy obrotach 1800/min wraz z przekładniami typu BW460.
Urządzenie sterowe składa się z dwóch sterów z elektrohydrauliczną maszyną sterową.
Urządzenie kotwiczne składa się z dwóch zestawów ( dziobowego i rufowego).
Przy pomocy urządzenia kotwicznego dziobowego można kotwiczyć do głębokości 40m (pojemność bębna
liny kotwicznej około 110m) przy pomocy kotwicy o ciężarze 180kg. Uciąg urządzenia kotwicznego dziobowego wynosi 16kN.
Urządzenie kotwiczne rufowe też ma uciąg na linie kotwicznej 16kN.
Urządzenie rufowe posiada także kotwicę o ciężarze 180kg oraz linę kotwiczną o długości 150m.
Okręt posiada także inne systemy okrętowe służące do utrzymania ruchu i żywotności oraz nawigacji i łączności
a także odpowiedni sprzęt ratunkowy.
Zbudowano trzy okręty typu NS 717: "SABA", "HIMYER", "ABDULKORI". Wszystkie trzy jednostki odbyły próby morskie na Zatoce Gdańskiej.
Dostarczone do Jemenu na Morze Czerwone zostały na pokładzie statku transportowego "JUMBO VISION" w maju 2001 roku.
Następnie już na Morzu Czerwonym odbyły końcowe tropikalne próby morskie, które nie mogły być wykonane na Bałtyku.
Okręty w Polsce, przed dostarczeniem do Jemenu, nosiły inne imiona:
"SABA", "DHAFFAR", "THAMOUD".
Plany modelarskie małego okrętu desantowego "SABA" Marynarki Wojennej Jemenu zostały wykonane na podstawie
stanu faktycznego wyglądu jednostki przed załadowaniem na statek transportowy.
Plany modelarskie składają się z 21 arkuszy.
I wersja:
21 arkuszy formatu A1
plan generalny - podziałka 1:75
linie teoretyczne - podziałka 1:25, 1:50
pozostałe w podziałce 1:25 i 1:12,5
II wersja:
21 arkuszy formatu 705x494 mm
plan generalny - podziałka 1:90
linie teoretyczne - podziałka 1:30, 1:60
pozostałe w podziałce 1:30 i 1:15
Rysunki lub szczegóły mogę opracować w dowolnej podziałce.
Szczegóły do uzgodnienia.
Do planów są dodawane fotografie na płycie CD. Jest około 340 szt zdjęć czarno-białych oraz około 150 zdjęć kolorowych.
Zdjęcia zostały wykonane w roku 2001.
Porady praktyczne
Oto dane, które pomogą wybrać podziałkę modelu:
Malowanie
Malowanie pokazane jest na rysunkach. Podstawowym kolorem jest szary ochronny stosowany na okrętach Marynarki Wojennej.
Więcej danych, które są przydatne przy budowie modelu, są dodawane do rysunków modelarskich.
|
długość max
modelu (cm) |
szerokość
modelu (cm) |
zanurzenie
modelu (cm) |
wyporność
modelu (kg) |
średnica
śrub (mm) |
odstęp wręgów (mm) |
podziałka
1:100 |
~40,4 |
~7,42 |
~1,69 |
~0,239 |
f10,75 |
22,0 |
podziałka
1:90 |
~44,88 |
~8,24 |
~1,87 |
~0,326 |
f11,94 |
24,4(4) |
podziałka
1:75 |
~53,8 |
~9,89 |
~2,25 |
~0,564 |
f14,33 |
29,3(3) |
podziałka
1:60 |
~67,3 |
~12,36 |
~2,81 |
~1,101 |
f17,91 |
36,6(6) |
podziałka
1:50 |
~80,8 |
~14,84 |
~3,38 |
~1,904 |
f21,5 |
44,0 |
podziałka
1:40 |
~101,0 |
~18,55 |
~4,22 |
~3,294 |
f26,87 |
55,0 |
podziałka
1:30 |
~134,6 |
~24,73 |
~5,63 |
~8,814 |
f35,83 |
73,3(3) |
podziałka
1:25 |
~161,6 |
~29,68 |
~6,76 |
~15,232 |
f43,0 |
88,0 |
podziałka
1:20 |
~202,0 |
~37,10 |
~8,45 |
~29,750 |
f53,75 |
110,0 |
podziałka
1:15 |
~269,3 |
~49,46 |
~11,26 |
~70,518 |
f71,66 |
146,6(6) |
Dotychczas zostało opublikowanych 8 arkuszy nr.nr.:1,2,3,5,6,8,13,18
w miesięczniku "Modelarz" nr.nr.: 1,2,3,4,5,6,7,8 w roku 2012.