logo
[Strona_główna-
-main site
]
[O_mnie--about me]
[Foto--photos]
[Rysunki--drawings]
[ORKAN]
[AK-176M]
[OKSYWIE]
[FASTA-4M]
[WKM-B]
[AK-630M]
[MR-104 RYŚ]
[AK-230]
[SABA]
[BOLKO]
[DRUŻNO]
[CYKLON]
[458]
[Północny]
[STRAŻAK-14]
[B-415]
[ODYS+ARION]
[Kontakt--contact]
Copyright (C) 2011-2018    Ryszard Chrzanowski      Wszelkie prawa zastrzeżone
www.rch-gdy.pl
                   "SABA" 
mały okręt desantowy Marynarki Wojennej Jemenu
   "SABA" jest to mały okręt desantowy Marynarki Wojennej Jemenu.
Angielska nazwa tego typu okrętów brzmi: Landing Craft Utility - w skrócie LCU.
     Jest pierwszym z trzech okrętów desantowych typu NS 717 zbudowanych w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Został zbudowany w roku 2001.
      Wodowanie odbyło się 29 listopada 2000 roku.
Jest to okręt desantowy, dwuśrubowy, z nadbudówką o dwóch kondygnacjach, z armatą dziobową i dwoma karabinami maszynowymi kalibru 12,7mm na rufie oraz z obniżonym pokładem ładunkowym na dziobie zakończonym ruchomą rampą do załadunku
i wyładunku sprzętu.
    Przeznaczeniem okrętu jest wykonywanie morskich operacji desantowych.
Do operacji desantowej należy załadunek z nabrzeża lub z nieuzbrojonego brzegu (plaży) pojazdów kołowych lub gąsienicowych na pokład ładunkowy a następnie wyładunek na nieuzbrojony brzeg. Załadunek i wyładunek odbywa się poprzez ruchomą rampę. Okręt może także transportować mały oddział piechoty morskiej (do 30 osób). Desantowanie na nieuzbrojony brzeg odbywa się na piaszczystą plażę o minimalnym pochyleniu dna 1:30 (około 2°) i przy stanie morza do 3°. Kąt pochylenia rampy wynosi maksymalnie do 25°. Głębokość wody na końcu opuszczonej rampy przy zanurzeniu odpowiadającej wyporności normalnej wynosi około 0,85m.
      Okrętem można transportować różny sprzęt wojskowy w wariantach:
a) 1 czołg typu T-55 o masie 37 ton i gabarytach 6,20x3,27m                               
       lub inny czołg o zbliżonych parametrach oraz 1 pojazd typu JEEP
b) 2 inne pojazdy o łącznej masie do 28 ton i maksymalnych gabarytach  6,9x3,15m jak:
       2 lekkie czołgi PT-76
       albo  2 bojowe wozy piechoty
       albo  2 opancerzone samochody rozpoznawcze
       albo inne możliwe kombinacje ładunku.

Okręt został zbudowany według wymagań Polskiego Rejestru Statków Morskich
w zakresie niezatapialności, stateczności oraz wytrzymałości. Okręt spełnia także wymagania konwencji międzynarodowych w zakresie żeglugi terytorialnej (1-szy  ograniczony rejon żeglugi wg PRS, strefa tropikalna).

  Okręt posiada kadłub typu sanie morskie o długości całkowitej wraz z częściami wystającymi około 40,40m. Szerokość maksymalna okrętu wraz z odbojnicami wynosi około 7,43m. Wysokość do pokłady głównego wynosi 3,80m.       Wyporność pełna wynosi ok.238 ton a zanurzenie przy tej wyporności wynosi 1,68m. Zasięg pływania okrętu przy prędkości 15w wynosi 1200Mm. Załoga okrętu liczy 10 osób.
     Do napędu służą dwie linie wałów z silnikami spalinowymi typu
CAT 3508 B o mocy 820kW przy obrotach 1800/min wraz z przekładniami typu BW460.
   Urządzenie sterowe składa się z dwóch sterów z elektrohydrauliczną maszyną sterową.
  Urządzenie kotwiczne składa się z dwóch zestawów ( dziobowego i rufowego).
Przy pomocy urządzenia kotwicznego dziobowego można kotwiczyć do głębokości 40m (pojemność bębna liny kotwicznej około 110m) przy pomocy kotwicy o ciężarze 180kg. Uciąg urządzenia kotwicznego dziobowego wynosi 16kN.
   Urządzenie kotwiczne rufowe też ma uciąg na linie kotwicznej 16kN.
Urządzenie rufowe posiada także kotwicę o ciężarze 180kg oraz linę kotwiczną o długości 150m.
   Okręt posiada także inne systemy okrętowe służące do utrzymania ruchu i żywotności oraz nawigacji i łączności a także odpowiedni sprzęt ratunkowy.

   Zbudowano trzy okręty typu NS 717: "SABA", "HIMYER", "ABDULKORI". Wszystkie trzy jednostki odbyły próby morskie na Zatoce Gdańskiej. Dostarczone do Jemenu na Morze Czerwone zostały na pokładzie statku transportowego "JUMBO VISION" w maju 2001 roku.
  Następnie już na Morzu Czerwonym odbyły końcowe tropikalne próby morskie, które nie mogły być wykonane na Bałtyku.
Okręty w Polsce, przed dostarczeniem do Jemenu, nosiły inne imiona:
"SABA", "DHAFFAR", "THAMOUD".

   Plany modelarskie małego okrętu desantowego "SABA" Marynarki Wojennej Jemenu zostały wykonane na podstawie stanu faktycznego wyglądu jednostki przed załadowaniem na statek transportowy.

        Plany modelarskie składają się z 21 arkuszy.

I wersja:
        21 arkuszy formatu A1
     plan generalny - podziałka 1:75
     linie teoretyczne - podziałka 1:25, 1:50
     pozostałe  w podziałce 1:25 i 1:12,5

II wersja:
        21 arkuszy formatu 705x494 mm
     plan generalny - podziałka 1:90
     linie teoretyczne - podziałka 1:30, 1:60
     pozostałe w podziałce 1:30 i 1:15


Rysunki lub szczegóły mogę opracować w dowolnej podziałce.
Szczegóły do uzgodnienia.
     Do planów są dodawane fotografie na płycie CD. Jest około 340 szt zdjęć czarno-białych oraz około 150 zdjęć kolorowych.
Zdjęcia zostały wykonane w roku 2001.
 

                               
Porady praktyczne
Oto dane, które pomogą wybrać podziałkę modelu:




































                                        Malowanie
   Malowanie pokazane jest na rysunkach.  Podstawowym kolorem jest szary ochronny stosowany na okrętach Marynarki Wojennej.

    Więcej danych, które są przydatne przy budowie modelu, są dodawane do rysunków modelarskich.

                                                                                                                    
  długość max
modelu (cm)
szerokość
modelu (cm)
zanurzenie
modelu (cm)
wyporność
modelu (kg)
średnica
śrub (mm)
odstęp wręgów (mm)
podziałka
1:100
~40,4 ~7,42 ~1,69 ~0,239 f10,75 22,0
podziałka
1:90
~44,88 ~8,24 ~1,87 ~0,326 f11,94 24,4(4)
podziałka
1:75
~53,8 ~9,89 ~2,25 ~0,564 f14,33 29,3(3)
podziałka
1:60
~67,3 ~12,36 ~2,81 ~1,101 f17,91 36,6(6)
podziałka
1:50
~80,8 ~14,84 ~3,38 ~1,904 f21,5 44,0
podziałka
1:40
~101,0 ~18,55 ~4,22 ~3,294 f26,87 55,0
podziałka
1:30
~134,6 ~24,73 ~5,63 ~8,814 f35,83 73,3(3)
podziałka
1:25
~161,6 ~29,68 ~6,76 ~15,232 f43,0 88,0
podziałka
1:20
~202,0 ~37,10 ~8,45 ~29,750 f53,75 110,0
podziałka
1:15
~269,3 ~49,46 ~11,26 ~70,518 f71,66 146,6(6)
     Dotychczas zostało opublikowanych 8 arkuszy nr.nr.:1,2,3,5,6,8,13,18
w miesięczniku "Modelarz" nr.nr.: 1,2,3,4,5,6,7,8    w roku 2012.
THAMOUD THAMOUD THAMOUD THAMOUD THAMOUD SABA