logo
[Strona_główna-
-main site
]
[O_mnie--about me]
[Foto--photos]
[Rysunki--drawings]
[ORKAN]
[AK-176M]
[OKSYWIE]
[FASTA-4M]
[WKM-B]
[AK-630M]
[MR-104 RYŚ]
[AK-230]
[SABA]
[BOLKO]
[DRUŻNO]
[CYKLON]
[458]
[Północny]
[STRAŻAK-14]
[B-415]
[ODYS+ARION]
[Kontakt--contact]
Copyright (C) 2011-2018    Ryszard Chrzanowski      Wszelkie prawa zastrzeżone
www.rch-gdy.pl
     Sejner tuńczykowy

                
typu B-415
   W latach 1974-1976 Stocznia Gdańska im. Lenina zbudowała dla Meksyku sześć statków rybackich typu B-415. Jednostki te, zwane popularnie sejnerami, służą do połowu ryb tuńczykowatych (Thunnidae) za pomocą sieci zwanych okrężnicami. Były to pierwsze tego typu jednostki zbudowane w Polsce. Otrzymały one nazwy:
       1.  "Albatun"
       2.  "Todos Santos"
       3.  "El  Indomable"
       4.  "Lazaro Cardenas"
       5.  "Estado 29"
       6.  General Zapata"

   Rozwiązania konstrukcyjne i funkcjonalne tych jednostek uwzględniają specyficzne wymagania techniki połowu okrężnicą. Związane jest to z potrzebą dysponowania pokładem o odpowiednio dużej powierzchni. Powierzchnia duża pokładu jest niezbędna dla zapewnienia odpowiedniej swobody do manipulacji sieciami w czasie wydawania jak i wybierania. Ponadto potrzebna jest powierzchnia do postawienia różnych wind do obsługi narzędzi połowowych. Sejner musi posiadać dużą prędkość pływania swobodnego, jak i bardzo dużą manewrowość przy wydawaniu jak i przy wybieraniu sieci.
  Uwzględniając te wszystkie wymogi a także tradycje budownictwa okrętowego na zachodnim wybrzeżu Ameryki Północnej, konstruktorzy stworzyli statek o pięknej jachtowej architekturze.

   Sejnery te, to statki dwupokładowe, sylwetką przypominające luksusowe jachty motorowe. Nadbudówka wraz siłownią zajmuje część dziobową kadłuba. Obszerny pokład za nadbudówką - aż do rufy, przeznaczony jest do manipulacji okrężnicą podczas jej wydawania i wybierania.
  Wielkość sejnerów mierzy się przyjmując za kryterium nośność ładunkową wyrażaną
w jednostkach ST tuńczyka mrożonego. ST - short ton = 2000 Lb= 908 kg.
Sejner typu B-415 z silnikiem o mocy 2910 HP rozwija prędkość 14,5 węzła.
Autonomia pływania wynosi około 8000 Mm. Załoga liczy 16 osób.         
Porady praktyczne
Poniższa tabela pozwoli wybrać odpowiednią podziałkę modelu.
  długośc
modelu (cm)
szerokość
modelu (cm)
zanurzenie
modelu (cm)
wyporność
modelu (kg)
średnica
śruby (mm)
odstęp
wręgów (mm)
podziałka
1:100
~53,6 ~11,5 ~5,9 ~1,040 f30,5 23,82
podziałka
1:75
~71,5 ~15,3 ~7,9 ~2,465 f40,6 31,64
podziałka
1:50
~107,3 ~23,0 ~11,8 ~8,320 f61,0 47,64
podziałka
1:40
~134,1 ~28,7 ~14,8 ~16,250 f76,2 59,55
podziałka
1:30
~178,8 ~38,3 ~19,8 ~38,518 f101,6 79,4
podziałka
1:25
~214,6 ~46,0 ~23,7 ~66,560 f122,0 95,28
podziałka
1:20
~268,2 ~57,5 ~29,7 ~130,00 f152,5 119,1
Plany modelarskie składają się z 5 arkuszy formatu A1.
    plan generalny - podziałka 1:100
    linie teoretyczne - podziałka 1:100
    pozostałe w podziałce 1:50 i 1:25

Posiadam także plan generalny i linie teoretyczne w podziałce 1:50. Są to trzy arkusze
o następujących wymiarach: 1630x595 mm, 1360x730 mm oraz 1200x470 mm.

Rysunki lub szczegóły mogę opracować w innych podziałkach. Szczegóły do uzgodnienia.

Nie posiadam zdjęć fotograficznych sejnera.
Więcej danych o konstrukcji sejnera jest w opisie, który jest dodawany do pakietu rysunków modelarskich.
Rysunki modelarskie sejnera tuńczykowego typu "B-415" były wydrukowane
w dwumiesięczniku "Plany Modelarskie" nr. 141 w roku 1988.