Copyright (C)
2011-2021 Ryszard Chrzanowski Wszelkie prawa zastrzeżone
www.rch-gdy.pl
Sejner tuńczykowy
typu B-415
W latach 1974-1976 Stocznia Gdańska im. Lenina zbudowała dla Meksyku sześć statków rybackich typu B-415. Jednostki te, zwane popularnie sejnerami, służą do połowu ryb tuńczykowatych (Thunnidae) za pomocą sieci zwanych okrężnicami. Były to pierwsze tego typu jednostki zbudowane w Polsce. Otrzymały one nazwy:
1. "Albatun"
2. "Todos Santos"
3. "El Indomable"
4. "Lazaro Cardenas"
5. "Estado 29"
6. "General Zapata"
Rozwiązania konstrukcyjne i funkcjonalne tych jednostek uwzględniają specyficzne wymagania techniki połowu okrężnicą. Związane jest to z potrzebą dysponowania pokładem o odpowiednio dużej powierzchni. Powierzchnia duża pokładu jest niezbędna dla zapewnienia odpowiedniej swobody do manipulacji sieciami w czasie wydawania jak i wybierania. Ponadto potrzebna jest powierzchnia do postawienia różnych wind do obsługi narzędzi połowowych. Sejner musi posiadać dużą prędkość pływania swobodnego, jak i bardzo dużą manewrowość przy wydawaniu jak i przy wybieraniu sieci.
Uwzględniając te wszystkie wymogi a także tradycje budownictwa okrętowego na zachodnim wybrzeżu Ameryki Północnej, konstruktorzy stworzyli statek o pięknej jachtowej architekturze.
Sejnery te, to statki dwupokładowe, sylwetką przypominające luksusowe jachty motorowe. Nadbudówka wraz siłownią zajmuje część dziobową kadłuba. Obszerny pokład za nadbudówką - aż do rufy, przeznaczony jest do manipulacji okrężnicą podczas jej wydawania i wybierania.
Wielkość sejnerów mierzy się przyjmując za kryterium nośność ładunkową wyrażaną
w jednostkach ST tuńczyka mrożonego. ST - short ton = 2000 Lb= 908 kg.
Sejner typu B-415 z silnikiem o mocy 2910 HP rozwija prędkość 14,5 węzła.
Autonomia pływania wynosi około 8000 Mm. Załoga liczy 16 osób.
Porady praktyczne
Poniższa tabela pozwoli wybrać odpowiednią podziałkę modelu.
|
długośc
modelu (cm) |
szerokość
modelu (cm) |
zanurzenie
modelu (cm) |
wyporność
modelu (kg) |
średnica
śruby (mm) |
odstęp
wręgów (mm) |
podziałka
1:100 |
~53,6 |
~11,5 |
~5,9 |
~1,040 |
f 30,5 |
23,82 |
podziałka
1:75 |
~71,5 |
~15,3 |
~7,9 |
~2,465 |
f 40,6 |
31,64 |
podziałka
1:50 |
~107,3 |
~23,0 |
~11,8 |
~8,320 |
f 61,0 |
47,64 |
podziałka
1:40 |
~134,1 |
~28,7 |
~14,8 |
~16,250 |
f 76,2 |
59,55 |
podziałka
1:30 |
~178,8 |
~38,3 |
~19,8 |
~38,518 |
f 101,6 |
79,4 |
podziałka
1:25 |
~214,6 |
~46,0 |
~23,7 |
~66,560 |
f 122,0 |
95,28 |
podziałka
1:20 |
~268,2 |
~57,5 |
~29,7 |
~130,00 |
f 152,5 |
119,1 |
Plany modelarskie składają się z 5 arkuszy formatu A1.
plan generalny - podziałka 1:100
linie teoretyczne - podziałka 1:100
pozostałe w podziałce 1:50 i 1:25
Posiadam także plan generalny i linie teoretyczne w podziałce 1:50. Są to trzy arkusze
o następujących wymiarach: 1630x595 mm, 1360x730 mm
oraz 1200x470 mm.
Rysunki lub szczegóły mogę opracować w innych podziałkach.
Szczegóły do uzgodnienia.
Nie posiadam zdjęć fotograficznych sejnera.
Więcej danych o konstrukcji sejnera jest w opisie, który jest dodawany
do pakietu rysunków modelarskich.
Rysunki modelarskie sejnera tuńczykowego typu "B-415" były wydrukowane
w dwumiesięczniku "Plany Modelarskie" nr. 141 w roku 1988.